Кого бояться підлітки
Робоча
гіпотеза була така: сучасних дітей занадто багато розважають, в
результаті вони не вміють самі себе зайняти, уникають зустрічі з самими собою,
від чого, у свою чергу, свого внутрішнього світу абсолютно не знають і навіть
бояться.
За
умовами експерименту учасник погоджувався провести 8 годин
(безперервно) на самоті, сам з собою, не користуючись ніякими засобами
комунікації (телефоном, інтернетом), не включаючи комп’ютер або інші гаджети, а
також радіо і телевізор. Всі інші людські заняття – гра, читання,
письмо, ремесло, малювання, ліплення, спів, прогулянки дозволялись.
Під
час експерименту учасники за бажанням могли робити записи про свій стан, дії,
думки, що приходили в голову.
На
наступний після експерименту день вони повинні були прийти до психолога в
кабінет і розповісти, як все пройшло. При виникненні сильної напруги або
інших тривожних симптомів експеримент слід було негайно припинити і записати
час і, по можливості, причину його припинення.
В
експерименті взяли участь 68 підлітків у віці від 12 до 18 років: 31
хлопчик і 37 дівчаток. Їхні батьки були попереджені і погодилися забезпечити
своїм дітям 8 годин самотності. Довели експеримент до кінця (тобто 8
годин пробули наодинці з собою) ТРОЄ підлітків: два хлопчики і
дівчинка. Семеро витримали п`ять (і більше) годин. Решта – менше.
Причини
переривання експерименту підлітки озвучували вельми одноманітно: «Я більше
не міг», «Мені здавалося, що я зараз вибухну», «У мене голова лусне».
У двадцяти дівчаток і семи хлопчиків спостерігалися прямі вегетативні симптоми: приливи жару або озноб, запаморочення, нудота, пітливість, сухість у роті, тремор рук або губ, біль у животі або грудях, відчуття «ворушіння» волосся на голові.
Майже всі відчували занепокоєння, страх у п’ятьох дійшов практично до гостроти «панічної атаки».
У двадцяти дівчаток і семи хлопчиків спостерігалися прямі вегетативні симптоми: приливи жару або озноб, запаморочення, нудота, пітливість, сухість у роті, тремор рук або губ, біль у животі або грудях, відчуття «ворушіння» волосся на голові.
Майже всі відчували занепокоєння, страх у п’ятьох дійшов практично до гостроти «панічної атаки».
У
трьох виникли суїцидальні думки.
Героїчна
дівчинка, що довела експеримент до кінця, принесла щоденник, в якому вона всі
8годин детально описувала свій стан. Тут вже волосся заворушилося у психолога
(від жаху).
Що
робили підлітки під час експерименту?
– Готували їжу, їли;
– Читали або намагалися читати,
– Робили якісь шкільні завдання (були канікули, але від
розпачу багато хто схопився за підручники);
– Дивилися у вікно або вешталися по квартирі;
– Вийшли на вулицю і відправилися в магазин або кафе
(спілкуватися було заборонено умовами експерименту, але вони вирішили, що
продавці або касирки – не в рахунок);
– Складали головоломки або конструктор «Лего»;
– Малювали або намагалися малювати;
– Милися;
– Прибирали в кімнаті чи квартирі;
– Гралися з собакою чи кішкою;
– Займалися на тренажерах або робили гімнастику;
– Записували свої відчуття чи думки, писали листи на
папері;
– Грали на гітарі, піаніно (один – на флейті);
– Троє писали вірші чи прозу;
– Один хлопчик майже 5 годин їздив по місту на автобусах
і тролейбусах;
– Одна дівчинка вишивала по канві;
– Один хлопчик відправився в парк атракціонів і за 3
години докатався до того, що у нього почалася рвота;
– Один юнак пройшов місто з кінця в кінець, десь 25 км;
– Одна дівчинка пішла в Музей політичної історії і ще
один хлопчик – в зоопарк;
– Одна дівчинка молилася.
Практично
всі в якийсь момент намагалися заснути, але ні в кого не вийшло, в голові
нав’язливо крутилися «дурні» думки.
Припинивши
експеримент, 14 підлітків полізли в соціальні мережі, 20 подзвонили приятелям
по мобільнику, троє подзвонили батькам, п’ятеро пішли до друзів додому або у
двір. Решта включили телевізор або занурилися в комп’ютерні ігри. Крім того,
майже всі і майже відразу включили музику або засунули в вуха навушники.
Всі
страхи і симптоми зникли відразу після припинення експерименту.
63
підлітка заднім числом визнали експеримент корисним і цікавим для самопізнання.
Шестеро повторювали його самостійно і стверджують, що з другого (третього, п’ятого)
разу у них вийшло.
При
аналізі того, що відбувалося з ними під час експерименту 51 людина вжила
словосполучення «залежність», «виходить, я не можу жити без …», «доза»,
«ломка», «синдром відміни», «мені весь час потрібно …», «злізти з голки »і т.
д. Усі без винятку говорили про те, що були страшенно здивовані тими думками,
які приходили їм в голову в процесі експерименту, але не зуміли їх уважно
«розглянути» через погіршення загального стану.
Один
з двох хлопчиків, що успішно закінчили експеримент, всі 8 годин клеїв модель
парусного корабля, з перервою на їжу і прогулянку з собакою. Інший (син моїх
знайомих – наукових співробітників) спочатку розбирав і систематизував свої
колекції, а потім пересаджував квіти. Ні той, ні інший не пережили в процесі
експерименту ніяких негативних емоцій і не відзначали виникнення «дивних»
думок.
“Отримавши
такі результати, я, чесно сказати, трохи злякалася. Тому що гіпотеза гіпотезою,
але коли вона ось так підтверджується … А адже треба ще врахувати, що в моєму
експерименті брали участь не всі підряд, а лише ті, хто зацікавився і
погодився” – визнає Катерина Мурашова.
А
що ви про це думаєте?